Všechno, co jste kdy chtěli vědět o tisku, ale báli jste se zeptat, vol. 2
Na řadu přichází další díl našeho seriálu z oblasti polygrafie. Představíme si další várku termínů, s nimiž se běžně setkáte při komunikaci s tiskovým studiem, a jejichž neznalost může být zdrojem nedorozumění a komunikačních šumů. Pojďme si na ně společně posvítit.
Hlava – Nesedí vám jen na krku, ani není pouhou součástí vašeho holicího strojku, ale je to rovněž horní část tiskoviny nebo tiskové formy.
ISO – Certifikace, záruka kvality. Zkrátka zkratka dobře odvedené práce.
Lak – Přírodní či syntetická pryskyřice rozpuštěná ve vhodném rozpouštědle. Po uschnutí vytvoří na tiskovině čirý film. V polygrafii lze použít tiskový či disperzní lak nebo UV lak, které se od sebe liší složením, způsobem zasychání a mírou lesku.
Lamino – Povrch je po tisku zušlechtěný laminací a získá větší odolnost proti vnějším vlivům.
Lepenka – Papír o hmotnosti obvykle nad 250g/m2. Vyrábí se spojením několika prvotních vrstev vláken a jejich slisováním za mokra. Lepenka může být skládačková, knihařská či vlnitá.
Náklad – Smluvně sjednaný počet výtisků určité tiskoviny. Je velmi důležitou informací pro stanovení ceny, protože jistá část výrobních nákladů má fixní charakter (např. práce studia nebo příprava tiskové formy).
Ořezové značky/ořezky – Označují formát dokumentu a místo, kde se má oříznout. Umístěte je tak, aby nezasahovaly do výsledného formátu. Vkládáte-li ořezové a pasovací značky manuálně, nezapomeňte jim nastavit plnou černou (C100, M100, Y100, K100). Vytisknou se tak při každé barvě.
Pasovací značky – Tyto malé terčíky se používají v případě, že má dokument více než jednu barvu. Každá barva se totiž tiskne samostatně, proto je pro tiskaře důležité mít na okraji papíru záchytné body, díky nimž mohou každou barvu přesně napasovat.
Papír – Co je papír, asi všichni víme. Za zmínku ale stojí, že papír dále rozdělujeme podle gramáže a způsobu úpravy na lesklý/matný, kalandrovaný (vyhlazovaný) či 1x, 2x až 3x natíraný z jedné nebo obou stran. Kupříkladu takový křídový papír, který se často používá v případě reprezentativních tiskovin, je 2x-3x natíraný, nejčastěji v gramáži 135-200 g/m2. Variantami křídového papíru pro rotační tisky jsou LWC (Lightweight coated paper) nebo MWC, které znáte z katalogů.
Perforace – Souvislé linie velmi malých otvorů nebo štěrbin v papíru nebo kartonu. Mohou sloužit ke snadnému odtržení části formuláře či dokumentu, případně mohou zjednodušovat skládání papírů či kartonů.
Ražba – Ražba neboli vtlačení reliéfu či kresby za pomoci razící formy. Využívá se při výrobě přebalů knih, luxusních obalových materiálů či různých přání, do vizitek se vtlačuje logo apod. Lze také vytvořit reliéf či kresbu vystupující na povrchu kartonu či lepenky. Ražba s vystouplou grafikou se používá například na hlavičkové papíry, smlouvy, diplomy, vizitky a jiné běžné tiskoviny. Ražba může být také barevná – zlatá, stříbrná apod. Je však pracnější a nákladnější, provádí se za pomocí štočku (razidla) za tepla.
Rozsah – Počet stran prospektu, časopisu nebo knihy.
Sítotisk – Tisková barva se při této technologii přenáší na potiskovaný materiál protlačením barvy skrze volná oka síta v tisknoucích místech. Touto technologií nelze potiskovat zcela jemné detaily.
Soutisk – u vícebarevného tisku tisk z několika dílčích forem přes sebe na tutéž stranu potiskovaného materiálu, není-li soutisk přesný, působí výsledný tisk rozmazaně. Přesnost soutisku se vyjadřuje velikostí odchylky jednotlivých otisků proti sobě.
Spadávka/spád – okraj, o který rozšíříte čistý formát, a to minimálně v šířce 3 mm. Chcete-li tedy mít výsledný vytištěný formát A4, přidejte k tomuto formátu ještě třímilimetrové okraje na každou stranu. V tiskárně se tiskne na větší archy, z nichž jsou potřebné formáty strojově vyřezávány na čistý formát, je tedy potřeba rezerva ve formě spadávek.
Výsek – vyseknutí části tiskového archu papíru, kartonu, lepenky nebo potahového materiálu. Tvar výseků či ohybů může být jednoduchý (papírové desky s klopami), ale i rozmanitý, což se hojně využívá při výrobě propagačních materiálů – obalů, visaček, samolepících etiket, blahopřání atd.
Tak… A jsme zase o něco chytřejší. Na další termíny se podíváme příště!